Kiedy dowiadujemy się o promocji w naszym ulubionym sklepie, od razu zaświecają nam się iskierki w oczach.
Chętnie poszukujemy ubrań z przekreśloną ceną na metce lub czerwonym oznaczeniem. Nawet jeśli czegoś w danej chwili nie potrzebujemy, to promocja skutecznie zachęca do kupna. Ale czy na pewno jest to opłacalne?
Tanie czy niepotrzebne?
Na sezonowe obniżki – zimową i letnią, czeka wielu klientów. Sieciówki kuszą wielkimi rabatami, sięgającymi na przykład do -70%. Klienci myślą, że to okazja życia i kupują niepotrzebne ubrania, których często wcale nie zakładają. Sięgając po metkę, można zauważyć wysoką, przekreśloną cenę. A czy ta cena przed promocją też była taka wysoka? Zdarza się, że nie. Jest to tzw. chwyt marketingowy. Widząc, że dana rzecz kosztowała dużo więcej niż po obniżce, jesteśmy skłonni by ją kupić.
Cena za wady i usterki
Zdarza się, że odzież jest przeceniona, bo ma jakieś uszkodzenie, jest przybrudzona bądź nie posiada wszystkich elementów. Warto zwrócić na to szczególną uwagę, zwłaszcza, jeśli jest to wysoka promocja, a sezon na obniżki już minął lub jest dopiero przed nami. Lepiej uniknąć rozczarowania, widząc uszkodzone ubranie w domowym lustrze. W takim wypadku może pojawić się problem z oddaniem zakupionej rzeczy.
Mimo ostrożności i świadomości zasad działania przecen, ciężko zachować zdrowy rozsądek. Gdy widzimy promocje nasz mózg automatycznie wysyła nam komunikat, po którym myślimy, że coś się naprawdę opłaca i warto to kupić. Warto jednak zastanowić się, czy rzeczywiście dana rzecz jest nam niezbędna i czy tak naprawdę nie stracimy więcej niż zyskamy.
Świąteczna magia promocji
Sezon przedświąteczny to czas, by przyciągać klientów promocjami. Ceny w grudniu stają się jednak zaskakująco wysokie w porównaniu do cen listopadowych. Niektóre rzeczy pozostają z tak wysokimi cenami, a inne posiadają rabaty. Sklep wcale na tym nie traci, a wręcz zyskuje. Jeśli możemy się wstrzymać z niektórymi zakupami i nie kupować w „świątecznym szale”, zaczekajmy do nowego roku. Różnica w cenach będzie zdecydowanie widoczna.
Większość – o ile nie wszystkie – sieciówek posiada sklepy internetowe. Tu również możemy się rozczarować. Obniżka obowiązująca w sklepie stacjonarnym czasem nie działa w sklepie internetowym i odwrotnie.
Wybierając się na zakupy odzieżowe, należy być świadomym działań marketingowych. Niejednokrotnie cena promocyjna wcale nie jest opłacalna, gdyż czerwona cena na metce jest o wiele wyższa niż cena pierwotna.