Jaki materiał wybrać? Przewodnik po rodzajach tkanin

Miłośnicy szycia wiedzą, jak ważny jest dobór odpowiedniej tkaniny do projektu. To właśnie od rodzaju tkaniny zależy, jak będzie prezentował się strój, który uszyjesz. Warto więc wybrać materiał, który najlepiej odwzoruje Twoje pomysły.

Dlaczego wybór materiału jest tak istotny?

Tkanina, którą wybierzesz odpowiadać będzie za wygląd stroju, ale także jego trwałość i wygodę noszenia. Od niej zależeć będzie również to czy łatwo będzie się go pielęgnowało. Wybrana tkanina powinna być ozdobą uszytego ubrania.

Najpierw materiał czy wykrój?

Zdania się podzielone. Niektórzy układają sobie w głowie pomysł na wykrój, by później ozdobić go piękną tkaniną, inni zaś dopiero patrząc na tkaninę są w stanie wymyślić, co może z niej powstać. My podpowiemy Ci, jakie materiały dedykowane są konkretnym strojom. Na rynku dostępnych jest tak wiele różnych ciekawych tkanin, nic tylko wybierać i tworzyć.

Odzież codzienna

Jeśli planujesz uszyć swobodną sukienkę, bluzę dresową, spodnie lub spódnicę, wybierz materiał w 100% bawełniany, o średniej grubości, np. sztruks, dżins czy popelinę marszczoną. Nadają się one do prania w pralce, choć mogą się kurczyć. Zapewniają bardzo dobrą cyrkulację powietrza.

Średniej grubości tkaniny bawełniane, takie tkaniny jak wełna, flanela, czysta bawełna są bardzo dobrym materiałem dla początkujących. Nadają się do prania w pralce, nie kurczą się i można je wybielać. Takie tkaniny należy prasować przy użyciu pary.

Na sportowo

Dużą zaletą spandeksu i lycry, z których uszyć możesz strój do biegania czy kostium kąpielowy, jest możliwość prania w pralce oraz suszenia w niskiej temperaturze. Prasować można je chłodnym żelazkiem. Nitka powinna być poliestrowa, pokryta bawełną lub merceryzowana. Korzystaj z igły w rozmiarze 75.

Wygodna jest również bawełna /poliester – można prać je w pralce, nie kurczą się i bardzo szybko wysychają. Jednakże lepiej ich nie prasować. Tu wykorzystasz igłę z kulką i nitki poliestrowe, pokryte bawełną.

Jesienne stylizacje

Gdy chcesz uszyć marynarkę na miarę, grubszy płaszcz czy garnitur, wykorzystaj do tego włosianki, takie jak wełna, tweed czy kaszmir, które prać możesz tylko chemicznie. Do szycia przyda Ci się nitka poliestrowa pokryta bawełną lub bardzo trwała nić przemysłowa oraz igła w rozmiarze 90 lub 100.

Grubo tkana bawełna, taka jak dżins czy drelich, z powodzeniem nadaje się do prania w pralce. Skórę zaś należy prać chemicznie. Nylon lub pikowany nylon pierz w pralce lub chemicznie. Nie trzeba go prasować.

Ubrania ozdobne

Bielizna nocna i osobista, bluzki lub stylowe sukienki wymagają czystej bawełna, batystu, woalu. Nadają się do prania w pralce, jednakże kurczą się i marszczą. Prasuj je na mokro z użyciem pary. Używaj bardzo cienkiej nici jedwabnej lub bawełnianej nić merceryzowanej, igła w rozmiarze 65 będzie idealna.

Stuprocentowy poliester, czyli takie tkaniny jak żorżeta, szyfon, polijedwab, można prać w pralce, nie wymagają prasowania,

Cienkie tkaniny – jedwabne i satynowe należy prać tylko chemicznie.

Stroje wieczorowe

Suknie wieczorowe uszyj z cienkich tkanin, jak satyna, tafta, brokat lub aksamit. Do szycia marynarek wykorzystać możesz flanelę lub dżersej, które prać będziesz chemicznie. Użyj jedwabnej nici pokrytej bawełną lub bardzo delikatnej, merceryzowanej nici bawełnianej oraz igły 65.

Piękna suknia wieczorowa powstanie również z szyfonu, przezroczystej bawełny lub tkaniny ozdobionej koralikami.

Teraz już wiesz jakie tkaniny pasują do danych typów ubrań. Przy wyborze materiału kieruj się oczywiście jego kolorem, zdobieniami, fakturą, ciężarem i rzecz jasna ceną. Po wyborze właściwej tkaniny, warto sprawdzić, czy nie ma skaz splotu lub niedoskonałości koloru, aby później nie żałować zakupu. Pamiętaj, od Ciebie tylko zależy, co zechcesz uszyć na początek swej przygody z szyciem.

Zaloguj się aby skomentować

Dodaj komentarz