PODSTAWOWE SZWY

Dobrze jest przed rozpoczęciem swojej przygody z szyciem, zapoznać się z niektórymi zwrotami, słowa czy nazwami różnych przeszyć. Poniżej opisaliśmy kilka podstawowych szwów z naszego słowniczka.

Zaczniemy od fastrygi, która oznacza tymczasowe, chwilowe połączenie części materiału. Można wykonać ją ręcznie lub maszynowo.

Szew stabilizujący to rodzaj fastrygi, którą wykonuje się wokół brzegu. Chodzi o zabezpieczenie warstwy materiału przed przesuwaniem się oraz rozciąganiem i odkształcaniem.

Szew marszczący to długa fastryga maszynowa, która służy do zmarszczenia materiału. Dwa równoległe szwy najlepiej oddają efekt równego marszczenia. Marszczenie wykonać można również za pomocą fastrygi ręcznej.

Ścieg dziergany to rodzaj ściegu, który najlepiej nadaje się do wykańczania koców. Wykonać go można od lewej do prawej, gdzie brzeg jest zwrócony do siebie. Na krawędzi materiału jest linia zahaczających się o siebie nitek.

Jeśli chodzi o szew po szwie, to po widocznej linii szwu wykonuje się drugi po prawej stronie przez warstwy. Często takie wykończenia spotkać można przy obszyciach.

Ścieg do podszywania brzegu jest wykonywany ręcznie i wykorzystuje się go do podszywania każdego brzegu w taki sposób, aby ścieg nie był widoczny. Służy do eleganckich wykończeń i przeszywania obszycia. Warto pamiętać, aby ściegi były od siebie w odległościach 0,3 – 0,6 cm.

Szew w krawędzi to wykończenie brzegu, które powstaje przez ukrycie szwu w podłożeniu. Może być przeszyte ręcznie lub maszynowo.

Jeśli chodzi o stebnówkę to przeszywanie następuje po prawej stronie materiału. Oczywiście w przypadku kiedy taki szew ma być widoczny. Ciekawym rozwiązaniem jest przeszycie stebnówki przy samej krawędzi materiału. Daje to bardzo prosty i ładny efekt. Szew taki nie tylko musi być funkcjonalny, ale również może pełnić rolę dekoracyjną.

Zaloguj się aby skomentować

Dodaj komentarz