Koc/kocyk z minky i bawełny
łatwy
0
zaloguj się aby zagłosować
Łatwy opis szycia koca lub kocyka z minky i bawełny. Własnoręcznie uszyty koc może służyć Ci do okrycia się w chłodne dni. Może być również idealnym prezentem dla kogoś bliskiego, zarówno dziecka jak i dorosłego :)
krok 1
I. Do uszycia ocieplonego zestawu dla niemowlaka, kocyk o wymiarach 75x100cm i poduszka o wymiarach 30x40cm, potrzebujesz: - 1 metr minky - 1 metr bawełny - 1 metr owaty - miara krawiecka, kreda i nożyczki - nici i maszyna do szycia - nici i igła do ręcznego szycia Wymiary, które podałam powyżej są najczęściej spotykane przy zestawach dla niemowlaków. Jeśli szyjesz kocyk dla większego dziecka, lepiej powiększyć wymiary, może to być na przykład 80x120cm. Resztki tkanin możesz wykorzystać na uszycie maskotek :) II. Do uszycia ocieplonego zestawu dla dorosłego, koc o wymiarach 160x200cm i dwie poduszki o wymiarach 60x80cm, potrzebujesz: - 3 metry minky o szerokości 160cm - 3 metry bawełny o szerokości 160cm - 2,5-3 metry owaty - miara krawiecka, kreda i nożyczki - nici i maszyna do szycia - nici i igła do ręcznego szycia Zanim przystąpisz do szycia, pamiętaj o dekatyzacji. Zalecam wypranie zarówno bawełny, jak i minky, dodatkowo możesz wyprasować bawełnę.
krok 2
Wytnij trzy prostokąty na koc/kocyk, po jednym z minky, bawełny i owaty, o wymiarach odpowiadającym wielkości koca/kocyka + 2cm zapasów na szew z każdej strony. Wytnij również cztery prostokąty na poduszkę, po jednym z minky i bawełny oraz dwa z owaty, o wymiarach odpowiadającym wielkości poduszki + 2cm zapasów na szew z każdej strony. (jako wypełnienie poduszki polecam zastosować podwójną warstwę owaty). Jeśli zamiast poduszki chcesz uszyć poszewkę na poduszkę, przygotuj dwa prostokąty, z minky i bawełny. Możesz dodatkowo wszyć zamek. UWAGA! Radzę dodać po około 2cm zapasów na szew z każdej strony. Minky podczas szycia jest nieco niesforny i lubi się naciągać. Z doświadczenia wiem, że lepiej zostawić większe zapasy i potem je dociąć niż doprowadzić do sytuacji, że zapasy będą zbyt małe.
krok 3
Ukłóż na sobie trzy warstwy materiałów, w następujące kolejności: 1. owata 2. minky - prawa strona na wierzchu 3. bawełna - lewa strona na wierzchu
krok 4
Jeśli chcesz wszyć metkę lub kolorowe tasiemki, to teraz jest na to odpowiedni moment.
krok 5
Zepnij wszystkie warstwy szpilkami. Najlepiej użyj dużą ilość szpilek i upnij je dość gęsto, aby uniknąć przesuwania się materiałów podczas szycia.
krok 6
Zszyj na około kocyk i poduszkę, oczywiście na maszynie :) Najlepiej, aby bezpośrednio pod stopką znajdowała się bawełna a nie owata. Kiedyś podłożyłam na odwrót i było ta istna męczarnia, ponieważ owata zaczepiała się o stopkę. UWAGA! Pamiętaj, aby zostawić niezszyty kilkucentymetrowy otwór, który umożliwi wywrócenie uszytków na drugą stronę.
krok 7
Wyrównaj zapasy szwów i obetnij nadmiar tkanin. Zrób nacięcia na całym obwodzie kocyka i poduszki oraz zetnij rogi.
krok 8
Wywróć kocyk i poduszkę na prawą stronę. Zaszyjręcznie powstały otwór (miejsce zaznaczone szpilką).
krok 9
ZESTAW GOTOWY! :) Jeśli zostały Ci resztki tkanin, to świetnym sposobem na ich zużycie jest stworzenie z nich maskotki, która uatrakcyjni zestaw dla dziecka :) Ja właśnie w ten sposób wykorzystuję resztki. Ponadto lubię szyć maskotki z tych samych tkanin co kocyk i poduszka. Dzięki temu powstaje spójny kolorystycznie zestaw :)
krok 10
Minky i bawełna również nadają się świetnie na uszytki dla dorosłych, na przykład do szycia dużych koców, czy narzut na łóżko. Trzeba przyznać, że uszycie koca o wymiarach 160x200 cm jest wyzwaniem! Są to już dość spore kawałki tkanin i ich szycie nie jest wcale takie łatwe. Trzeba też zapanować nad trzema warstwami, równe je ułożyć i spiąć. Ale wszystko jest do zrobienia, a efekt jest warty wysiłku! :)