Patchworkowa poduszka krok po kroku
trudny
3
zaloguj się aby zagłosować
Na pewno każdy wdział patchworkowe poduszki lub narzuty albo ma takie w domu. Co o nich myślicie ? a może tworzycie swoje małe arcydzieła ? Patchwork polega na łączeniu ze sobą małych kawałków materiału w coraz to wiesze aż powstaje oczekiwany wzór. Do uszycia takiej poszewki będzie potrzebna bawełna w kilku kolorach, włóknina silikonowa jako warstwa do pikowania i usztywnienia poszewki dzięki której poszewka jest miękka i ładnie się układa. Dodatkowo należy przygotować flizelinę, nici pod kolor szycia i pikowania, guziki lub suwak kryty oraz wypełnienie czyli poduszka 40 cm x 40 cm. Ozdobny przód niebiesko szarej poszewki składa się z 72 elementów w kształcie trójkąta, które po kolei ze sobą łączyłam. Ilość i kształt kawałków zależy od wzoru jaki chcemy uzyskać. Najważniejsze jest to aby każdy trójkąt miał identyczne wymiary. Jeśli nie dostosujemy się do tego to nasza poszewka nie będzie tworzyła idealnego wzoru na którym nam tak zależy. Dodam, że patchwork jest dla cierpliwych a także dokładnych osób. Jest to metoda czaso- i pracochłonna, ale efekt pracy jest zdumiewający. Sama poduszka cieszy oko :) Przy pielęgnacji należy postępować jak ze zwykłą poszewką. Najlepiej jest prać w 30 stopniach. Nie należy stosować wybielaczy.
krok 1
Pierwszym etapem jest wycięcie z bawełny odpowiedniej ilości kwadratów o wymiarach 6,5 cm x 6,5 cm a mianowicie z tkaniny w kolorze niebieskim wycinamy 16 kwadratów a z tkaniny szarej 16 kwadratów o wymiarach 6,5 cm x 6,5 cm oraz dodatkowo 4 kwadraty o wymiarach 5,5 cm x 5,5 cm. Kolejnym etapem jest przecięcie wyciętych kwadratów wzdłuż przekątnej musimy robić to bardzo dokładnie. W ten sposób rozcinamy wszystkie kwadraty oprócz 4 sztuk w kolorze szarym o wymiarach 5,5 cm x 5,5 cm one pozostaną całe.
krok 2
Kolejnym etapem jest ułożenie całego wzoru na podłodze abyśmy dokładnie widzieli jakie elementy ze sobą zszywać. Na pierwszym zdjęciu widać również gdzie należny umieścić 4 całe nie rozcięte kwadraty. Najpierw zszywamy ze sobą małe trójkąciki poklei tak jak na poniższych zdjęciach. Jak widać na 3 zdjęciu narysowałam sobie pomocniczą linię po której będę szyć jest to szew 0,5 cm przez cały proces szycia ten szew się nie zmienia. Musimy o tym pamiętać aby zachować tą szerokość przy szyciu kolejnych elementów.
krok 3
Na pierwszym zdjęciu od lewej widzimy trójkąty zszyte w małe kwadraty. Następnie te małe kwadraty musimy łączyć w pary tak jak na zdjęciu drugim od lewej i razem je zszywać ściegiem prostym. Po parowane kwadraciki tworzą wtedy nam prostokąty które zszywamy w duże kwadraty. Metoda szycia jest ta sama zawsze musimy pozostawić 0,5 cm na szew. Na zdjęciach od strony prawej widzimy elementy zszyte już w duże kwadraty. Pamiętajmy aby po zszyciu każdego modułu szwy przeprasować żelazkiem to ułatwia bardzo pracę.
krok 4
Te duże kwadraty musimy dalej ze sobą łączyć dlatego dobrym sposobem na równe ich zszycie jest połączenie ich w 3 rzędy tak jak na zdjęciu pierwszym od lewej strony. Po ich zszyciu uzyskujemy 3 duże prostokąty które dalej razem zszywamy aż powstaje nasz wzór patchworkowy (dwa dolne zdjęcia przód i tył). Pamiętajcie aby zawsze zszywając wszystkie elementy szew wynosił tyle samo czyli 0,5 cm.
krok 5
Jak już mamy gotowy wzór patchwork możemy wyciąć resztę elementów na poduszkę.. 1. Wzór patchwork o wymiarach 28 cm x 28 cm który wykonaliśmy 2. 2 prostokąty o wymiarach 7 cm x 42 cm (niebieska tkanina) 3. 4 prostokąty 8 cm x 42 cm (niebieska tkanina) 4. 2 prostokąty o wymiarach 7 cm x 36 cm (niebieska tkanina) 5. 1 prostokąt o wymiarach 23 cm x 42 cm (niebieska tkanina) - tył poduszki 6. 1 prostokąt 25 cm x 42 cm (szara tkanina) - tył poduszki 7. 2 kwadraty z filizeliny 42 cm x 42 cm Następnie wokół naszego wzoru patchwork musimy zrobić ramkę tak jak na poniższych zdjęciach do tego celu używamy 4 prostokątów które mają bok o szerokości 7 cm wycięliśmy takich 4 sztuki. Dwa o długości 42 cm oraz dwa o długości 36 cm (pkt 2 i 4).
krok 6
Paski krótsze przyszywamy pionowo będą o wymiarach 7 cm x 36 cm. Taki pasek należny złożyć na pół i zaznaczyć jego środek szpilką. Następnie pasek bawełny umieszczamy tak na patchworku aby szpilka znajdowała się na jego środku tak jak na zdjęciu po prawej stronie i zszyć pozostawiając szew 0,5 cm tak jak zawsze. Po wszyciu obu pasków końcówki które odstają należy obciąć tak jak na drugim zdjęciu po lewej stronie. Kolejne dwa paski należny wszyć w ten sam sposób co wcześniej. Na zdjęciu w prawym dolnym rogu widzimy już wszytą ramkę.
krok 7
Po wszyciu ramki nadszedł czas na przepikowanie ściegiem zygzakowym patchworku. Aby usztywnić materiał pod spód należny położyć dwie warstwy flizeliny i przypiąć szpilkami tak jak na zdjęciu nr 1. Na zdjęciu nr. 2 widzimy już podkreślenie wzoru niebieską nitką ściegiem zygzakowym. Zdjęcie nr 3 i 4 przedstawia gotowy patchwork. Następnie będziemy wszywać kolejną ramkę, ale już taką odstającą. Potrzebujemy do tego celu tych pasków które wcześniej wycieliśmy w ilości 4 sztuki o wymiarach 8 cm x 42 cm. W każdy taki pasek będziemy wkładać zwiniętą w rulon flizelinę i składać na pół po długości. Tak jak na zdjęciu nr 5.
krok 8
Taki rulonik złożony na pół przypinamy do prawej strony poduszki szpilkami zaginając róg do środka tak jak na zdjęciu nr 1. Identycznie postępujemy z kolejnymi trzema sztukami. Zdjęcie nr 2 przedstawia wszyte już wszystkie boki. Następnie możemy zająć się tyłem poduszki. Końce które będą się łączyły należny założyć i przeszyć po długości np. ściegiem zygzakowym widać to na zdjęciu nr 4. Tam gdzie szpilka zakładamy na siebie oba materiały około 3/ 4 cm i przeszywam wzdłuż szpilki po obu stronach aby powstał kwadrat o bokach 42 cm x 42 cm.
krok 9
Na zdjęciu nr 1 widzimy jak jest zszyta tylna część poduszki i otwór przez który włożymy wkład z kulką silikonową. Aby zszyć przód z tyłem należny zagiąć rogi poduszki do środka tak jak na zdjęciu nr 2 i położyć na ten przód tył skierowany prawą stroną do środka. Wszystkie brzegi należny przypiąć szpileczkami i wszystko przeszyć ściegiem prostym. Przez pozostawiony otwór przekręcić poszewkę na dobrą stronę i włożyć wkład o wymiarach 40 cm x 40 cm.
krok 10
Aby wykonać jedną poszewkę potrzebujemy około 10 godzin. (dla wprawionej już osoby). Jeśli macie pytania piszcie śmiało a niebawem przepis jak uszyć narzutę patchworkową na łóżko do kompletu. Efekt końcowy :D