(Nie)banalna narzutka :)
średni
1
zaloguj się aby zagłosować
To mój pierwszy tutorial w życiu i proszę o wyrozumiałość. :) Jestem samoukiem i wiem, że pewnie popełniłam w nim wiele błędów, ale to jest mój własny szybki sposób na prostą narzutkę wraz z tworzeniem wykroju :P Myślę, że przyda się osobą z mniej zaawansowanymi umiejętnościami :) Jest to narzutka, raczej oversize'owa, która daje wieje możliwości i kombinacji. Może też być kamizelką jeśli nie wszyjemy rękawów.
krok 1
Do wykonania narzutki potrzebne nam będzie: - około 2 m materiału najlepiej typy dresówka, flausz itp. ( u mnie z recyklingu koca przypominającego wełnę, gruby filc. Sama nie wiem co to hihi) - skrawek innego cienkiego materiału na kieszeń -maszyna do szycia ( wielofunkcyjna a najlepiej overlock ) - nożyczki - nici - szpilki - miara krawiecka - duży arkusz papieru szarego - ołówek - linijka ( najlepiej długa i krótka ) - mydełko krawieckie - ewentualnie jakaś lamówka
krok 2
Zaczynami od zdjęcia miary. Do tego będą nam potrzebne nasze wymiary: - Szerokość ramion - Obwód pasa - Długość od ramienia do pasa - Długość od pasa do bioder - Szerokość podkroju szyi - Długość od pasa do pachy - Długość od pachy do nadgarstka - Długość od ramienia do momentu gdzie ma się kończyć narzutka ( u mnie 85 cm)
krok 3
Przechodzimy do najtrudniejszego, stworzenia wykroju. Zaczynamy od wykroju na nasz tył. Bierzemy nasz szary papier i rysujemy na nim prostokąt, gdzie krótszy bok to szerokość ramion + około 10 cm <---- To jest bardzo ważne !! A dłuższy to długość naszej narzutki. Następnie wycinamy powstały prostokąt i składamy go idealnie na pół aby powstała nam wyraźna linia prosta. Idealnie na środku zaznaczamy szerokość naszego podkroju szyi, tak aby nasza zagięta środkowa linia dzieliła go na pół. Potem w górnych rogach prostokąta zaznaczamy około 4 cm w dół i od tego przeciągamy ukośną linia do krawędzi zaznaczonej szerokości podkroju szyi. Teraz ponownie składamy na pół nasz prostokąt i rysujemy delikatnym łukiem podkrój szyi zaczynając od wcześniej zaznaczonej jego szerokość. Następnie zaznaczamy długość od ramienia do pasa (czyli od góry prostokąta do "pasa"). Na otrzymanej długości zaznaczamy 1/4 obwodu pasa i dodajemy +/- 2-3 cm. Teraz musimy stworzyć otwór na ramię. Czyli zaznaczamy nasza długość od pasa do pachy i od zaznaczonej wartości cofamy się o połowę tej wartości w dół i jeszcze można tak jak ja to zrobiłam przy moich obszernych ramionach cofnęłam się o 2 dodatkowe cm dla uzyskania bardziej luźnego efektu. Teraz łączymy łukiem od naszego otrzymanego otworu na ramię do wcięcia pasa i od wcięcia pasa do krawędzi prostokąta na wysokości bioder. Teraz wycinamy wszystkie łuki ( ukośna ramienia, podkrój szyi i wcięcie pasa) na złożonym tak prostokącie i tył gotowy :) Jeśli chcemy kieszenie to po bokach na mniej więcej wysokości bioder zaznaczamy otwór na kieszenie ja proponuje około 17 cm.
krok 4
Teraz tworzymy wykrój naszego przodu. Potrzebujemy tu nasz wykrój na tył. Złożony na pół tył przykładamy do kolejnego szarego arkusza i odrysowujemy, zaznaczając po drodze środek pasa i ewentualne otwory na kieszenie gdzie mają przypadać żeby przy szyciu nam wszystko pasowało. Do podkroju szyi dorysowujemy linie prostą o długości około 20 cm, to samo do dołu około 15 cm i łączymy górę z dołem, dzięki temu otrzymamy nasz duży kołnierz. Wycinamy i gotowe ! (Zdjęcia po kolei od lewego górnego rogu do prawej)
krok 5
Przyszedł czas na wykrój rękawa. Mierzymy z wykroju na tył szerokość naszego otrzymanego otworu na ramię i mnożymy x2. Następnie na szarym papierze tworzymy trapez gdzie dłuższa podstawa jest otworem na ramie(szerokość z wykroju x 2), a krótsza podstawa to obwód nadgarstka plus około 10 cm. Rysujemy linie pomocnicze, a następnie tworzymy ramiona trapezu które są naszą długością od pachy do nadgarstka. Wycinamy :) (zdjęcia od dolnego prawego rogu do lewego, do góry gotowe)
krok 6
Jeśli chcemy kieszenie to musimy stworzyć wykrój o wlocie około 17 cm, tak jak wcześniej zaznaczyliśmy na wykrojach tyłu i przodu. Wyglądać to ma mniej więcej jak na moim zdjęciu, ja skorzystałam z gotowca z szyciowej gazety.
krok 7
Przechodzimy do wycinania z materiału: - Tył, ze złożonego na pół wykroju. Składamy materiał na pół i przykładamy nasz wykrój( układamy materiał tak aby najmniej go zużyć) i przypinamy szpilkami. Odrysowujemy i zaznaczamy pas i kieszenie. Wycinamy 1 cm zapasem na szwy i około 3 cm zapasu na podwiniecie dołu. - Przód, układamy nasz wykrój na podwójnie złożonym materiale przypinamy szpilkami, odrysowujemy z zaznaczeniem pasa i kieszeni. Wycinamy z 1cm zapasem i 3cm zapasem na podwinięcie dołu. - Rękaw, przykładamy do materiału, przypinamy szpilkami odrysowujemy i zaznaczamy połowę naszej dłuższej podstawy trapezu ( potrzebne do wszywania). wycinamy z 1cm zapasem na szwy i 3 cm na podwinięcie. - Kieszenie, odrysowujemy na materiale 2 razy na naszym głównym materiale i 2 na naszym skrawku ( razem 4). Wycinamy z 1 cm zapasem.
krok 8
Przechodzimy do szycia. Mój materiał się nie strzępi więc nie obrabiałam go, szyłam zwykłym ściegiem prostym, niestety overlocka jeszcze się nie dorobiłam :) Układamy prawymi stronami przody do tyłu, zszywamy najpierw ramiona potem boki/ Jeśli decydujemy się na kieszenie to na zaznaczonym odcinku nie spinamy szpilkami i nie szyjemy przodu z tyłem, tylko wkładamy przed szyciem boków w otrzymany otwór naszą przygotowaną kieszeń z głównego materiału przypinamy prawymi stronami kieszeń do tyłu tak aby worek układał się do dołu i szyjemy boki. Zatrzymujemy się w miejscu gdzie zaczyna się kieszeń, przekładamy stopkę na kieszeń i tył i zszywamy je. Doszywamy do końca kieszeni i wracamy stopką do zszywania dalej przodu z tyłem. Wywracamy na prawą strona całą narzutkę, bierzemy druga część kieszeni z innego materiału, przykładamy prawymi stronami kieszeń do przodu w otworze i zszywamy. Wywracamy wszystko z powrotem na lewą stronę i zszywamy powstały worek na kieszeń, uważamy żeby nie było przerwy miedzy bokiem a kieszenią. Dla lepszego efektu możemy przestębnować po prawej stronie otwór na kieszeń. Ja to ominęłam. Następnie rozprasowujemy wszystkie szwy. (Zdjęcia po kolei od górnego lewego rogu do prawego i tak każdy rząd)
krok 9
Przechodzimy do wszycia rękawów. Z wyciętych trapezów po lewej stronie tworzymy tunele spinamy szpilkami i zszywamy. Następnie te tunele wywijamy na prawą stronę i wkładamy to otworu w narzutce, która jest wywinięta na lewej stronie. Spinamy szpilkami uważając na to by szwy się schodziły i zaznaczony punkt na rękawie trafiał na szew ramienia, zszywamy dookoła. Z drugim to samu i wywijamy na prawą stronę. Już prawię gotowe. (Zdjęcia po kolei od górnego lewego rogu do prawego i tak każdy rząd)
krok 10
Następnie podwijamy dół i rękawy. Ja przewinęłam na raz i przeszyłam zygzakiem. Wolne boki, kołnierz i podkrój szyi obszyłam lamówką. Można też wszystko po podwijać i zrobić porządny podkrój szyi, a także wszyć podszewkę, mi się podoba tak jak jest. Możemy też zrobić zapięcie na guzik/i, uszyć pasek bądź użyć skórzanego. Zastanawiałam się czy wszyć rękawy tak to by została fajna kamizelka :) Mam nadzieję, że za dużo nie nakręciłam i komuś się przyda :)