Pokolenie “Y” to osoby urodzone na przełomie wieków – między 1980 a 2000 rokiem.
Są dobrze obeznani z technologią, wykształceni, szybko się przystosowują. Można nazwać ich skazanymi na sukces. Dzięki globalizacji mają znajomości na całym świecie, a więc są w większości tolerancyjni i skupieni na własnym rozwoju. Millennialsi to wymagający konsumenci – nie wierzą reklamom, banery są dla nich tylko tłem, gdyż liczy się sam produkt i autentyczność marki. Zwracają uwagę na etykę powstawania towarów. Z uwagi na to i na wiele innych cech pokoleniowych, millennialsi przewrócili świat mody do góry nogami i podyktowali całkiem nowe zasady relacji producent-konsument.
Nie zapomnij o środowisku, ja nie zapomnę o tobie
Millennialsi jak żadne dotąd pokolenie zauważa problemy związane z ekologią i stara się je rozwiązać. Mówią zdecydowane “nie” futrom, bardzo często też skórzanym akcesoriom czy ubraniom. Szerokim łukiem omijają nieekologicznie towary. Jako część planu naprawy Ziemi ograniczają odpady i konsumpcję, dlatego często korzystają ze sklepów typu second hand.
Kupowanie wartości
Tym, co millennialsi potrzebują widzieć wśród swoich ulubionych marek, są wartości. Chętniej sięgają po produkty kojarzone z feminizmem, tolerancją czy akceptacją siebie. Dlatego firmy takie jak Nike urządzają kampanie motywujące, szerzące pozytywne nastawienie do siebie i świata. Pokolenie “Y” chce czegoś więcej niż ładnej modelki w sukience – potrzebuje silnej i niezależnej bizneswomen, która ma świadomość swojej siły.
Łamanie schematów
Tolerancyjni i nastawieni na samorealizację, otwarci i odważni. Dlatego oczekują wyjątkowych projektów, a sami często przełamują klasyczne wybory. Kobiety w kolorowych powersuits – bo przecież są niezależne w świecie mężczyzn. Mężczyźni w różowych koszulkach – bo mają dosyć obrazu stereotypowego faceta. Każdy może być kim chce i właśnie tej wolności i eklektyczności projektantów millennialsi potrzebują. Przez modę pokazują swoją osobowość. Ubranie to nie kostium, a druga skóra.
Millennial pink & purple
Wpływ pokolenia Y jest tak znaczący, że mają nawet swoje barwy. Millennial pink królował przez kilka ostatnich sezonów. Delikatny róż jest unisex, czyli zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Symbolizuje tolerancję i wolność, zamazuje granice między kobiecością i męskością. W tym sezonie pojawił się w jego zastępstwie pastelowy fiolet.